zondag 17 maart 2013

Gastblogster Merel: Een interview met een Anglofiel

Ik had een afspraak gemaakt om Roos, alias Pivoine, te interviewen. De 18-jarige Roos, is helemaal gek op alles wat met Engeland te maken heeft. Ook is ze er dol op om af en toe Engelse woorden door het Nederlands te gooien. Daar wilde ik wel meer over weten. Enjoy it!


Zou je in het kort kunnen uitleggen wat een Anglofiel is?'Jazeker' zei Roos. 'Een anglofiel is iemand die zich interesseert in de Engelse taal of cultuur. We zijn vaak te herkennen aan een kopie van Harry potter en Doctor Who merchandise.'
Is 'anglofiel' ook een echte benaming of is dit maar een naam die door jullie bedacht is?
'Het is echt, maar het is vast wel ooit door iemand bedacht.'
Is anglofiel zijn een echte levensstijl voor jou, of is dit gewoon tijdelijk?
'Het begon eigenlijk als grapje' vertelde ze. 'Ik merkte dat sommigen van mijn Girlscene vrienden en ik veel naar BBC series keken en veel naar Engelse muziek luisterden. We waren over het algemeen gewoon heel veel bezig met alles wat je bij Engeland kan bedenken. Engelse acteurs/actrices, taal etc. Toen zei iemand anders een keertje tegen ons: 'Haha, wat zijn jullie anglofiel!'. 'Toen ben ik het topic begonnen. Maar ik ben wel serieus een anglofiel I guess, al zou ik mezelf nooit zo omschrijven zonder het een beetje ironisch te zeggen.'
Welk Engelstalig land vind je het leukst?
'De UK met stipt op een!'
Waarom vindt je de UK dan zo leuk?
'De UK en Ierland zijn de enige twee Engelstalige waar ik ooit ben geweest.Maar daarnaast heeft de UK ook hele leuke plaatsen, zoals Londen en heel Schotland' zei ze.
Hoe reageren mensen er op als je zegt dat je een anglofiel bent?
'Het is niet een echte levensstijl voor mij, ik gebruik het meer als een inside joke. Het is natuurlijk wel heel duidelijk voor mensen dat ik van Engeland houd, maar ze vinden dat bij mij op school niet vreemd. Ik ben ook niet alleen maar gek op Engeland, ik heb ook andere hobby's.'
Wat zijn die andere hobby's waar jij over vertelt?
'Ik schrijf. Ik schrijf van alles en nog wat. Verhalen, artikels en recensies.'
Schrijf je ook in het Engels?
'Dat ligt er een beetje aan. Soms komt het er gewoon niet uit in het Nederlands, of komt het er gewoon automatisch uit in het Engels. Ik schrijf nu wel minder in verband met mijn examens, maar ik wil me daarna meer focussen op schrijven in het Engels.'
Wat zijn je dromen als anglofiel zijnde?
'O, ik droom niet specifiek over Engeland gerelateerde dingen. Maar het lijkt me wel leuk om een poosje in Londen te wonen. Verder hoop ik gewoon gelukkig te worden en hopelijk verdien ik mijn geld later schrijvend. In het Engels, dat dan weer wel.'
Wat doe je voor opleiding?
'At the moment zit ik in 6 gymnasium.'
Hoe ziet jouw vakkenpakket er uit, vooral met talen zeker?
'Nee helaas. Ik wilde ooit architect worden dus heb ik nu Natuur en Gezondheid met Natuur en Techniek. Echt een bèta-deluxe pakket.'
Heb je al iets in gedachten voor je vervolgopleiding?
'Jep, ik wil graag University College gaan doen of Engelse taal en cultuur.
Een heel ander onderwerp. Zou je liever voor een Engelstalige jongen gaan, of voor een Nederlandstalige, of juist andersom?
'Dat maakt me niet uit, het gaat om het innerlijk. Het is wel een cliché maar het is wel zo.'
Heb je bepaalde Engelse winkels die je graag op een karretje zou spannen en zo naar Nederland zou willen nemen?
'Sure! Je hebt een paar ontzettend mooie boekenwinkels in Londen, die zou ik wel in mijn hometown willen hebben. Voor de rest is alles wel gewoon in Nederland te koop. Misschien ook nog bepaald eten. Fish en Chips bijvoorbeeld, dat is stiekem echt goddelijk!'
Wat vonden jullie van het interview? Hadden jullie al eens eerder van het woord anglofiel gehoord? Of heb jij ook iets leukst te vertellen? Schroom niet om me te twitteren en misschien kan ik jou dan ook wel interviewen!
Twitter: https://twitter.com/ChocoladexM
©ChocoladexMuffin

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen! Ik had nog nooit van een anglofiel gehoord.

    Ik vind de engelse taal ook echt geweldig.

    Http://beautybord.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen! Haha, anglofiel, hoe kom je er op, ik had wel al verschillende 'fiels' gehoord maar de Engelse versie nog niet, wel erg leuk! :) xx

    BeantwoordenVerwijderen